ПЛАН ЗАХОДІВ

Ядутинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу в учнівському середовищі

№ з/п ЗАХОДИ Відповідальні за проведення Термін виконання
Висвітлення на сайті школи правил для учнів, план заходів спрямованих на запобігання та протидію булінгу та процедуру подання заяв учасниками освітнього процесу на випадок булінгу в школі. Практичний психолог Вересень
2. Нарада вчителів «Що потрібно знати про булінг». Виступ-презентація Адміністрація Практичний психолог Вересень
3. Інформування батьків про булінг та його види. Виступ-презентація на загальношкільній батьківській конференції Практичний психолог Вересень
4. Вивчення законодавчих документів, практик протидії цькуванню. Педагогічний колектив Протягом року
5. Засідання проблемних груп класних керівників на тему «Протидія булінгу в учнівському колективі ». Керівник п/г кл. керівників Жовтень
6. Проведення ранкових зустрічей з метою формування навичок дружніх стосунків Класоводи Класні керівники Протягом року
7. Складання порад «Як допомогти дітям упоратися з булінгом» Практичний психолог Протягом року
8. Створення морально безпечного освітнього простору, формування позитивного мікроклімату та толерантної міжособистісної взаємодії в ході годин спілкування, тренінгових занять.Робота відеозалу. Перегляд кінострічок відповідної спрямованості Класоводи Класні керівники Педагог-організатор Практичний психолог Вчитель інформатики Протягом року
9. Проведення класних батьківських зборів «Запобігання та протидія булінгу в учнівському середовищі». Класоводи Класні керівники. Практичний психолог Згідно з графіком проведення зборів
10. Організація та проведення годин спілкування з питань попередження та запобігання булінгу, превентивного виховання, формування загальнолюдських моральних цінностей (тренінгових занять, тематичних квестів, психологічних ігор, дискусій, розмов по колу, «круглих столів», бесід, ситуативно-рольових ігор тощо). Класоводи Класні керівники Протягом року
11. Проведення тематичних бесід, відеолекцій, тренінгових занять щодо запобігання та протидії булінгу, формування моральних цінностей за участю громадських організацій та провідних спеціалістів. Заступник директора з ВР, педагог-організатор, класоводи, класні керівники Протягом року
12. Тематичні години психолога та соціального педагога з питань протидії булінгу, створення доброзичливого мікроклімату в колективі, формування моральних цінностей («Профілактика насильства в учнівськомусередовищі», «Що таке булінг? Як себе захистити?», «Що таке агресія? Як навчитися нею керувати?», «Як правильно дружити», «Причини виникнення булінгу», «Конфлікт. Як йоговирішувати» тощо). Практичний психолог Соціальний педагог Протягом року
13. Семінар класних керівників «Що таке булінг? Його різновиди та адміністративне покарання». Керівник п/г кл. керівників Практичний психолог Січень
14. Тренінгове заняття з учнями 5-го класу«Профілактика булінгу в учнівському середовищі» Практичний психолог Січень
15. Батьківський всеобуч на тему «Безпечне середовище. Булінг. Адміністративні стягнення порушників». Практичний психолог Учитель правознавства Січень
16. Тематичні загальношкільні лінійки для учнів 9-11-их класів «Все про кібербулінг». Педагог-організатор Лютий
17. Перегляд відео-презентацій «Булінг у школі. Як його розпізнати. Кібербулінг або агресія в інтернеті: способи розпізнавання та захист дитини» з учнями1-4-х класів Класоводи Лютий
18. Підготовка проєктів «Життя без насильства». Класні керівники 5-11-их класів Березень
19. Засідання проблемної групи класнихкерівників «Профілактика булінгу як соціального явища в шкільному середовищі». Керівник п/г класних керівників Практичний психолог Березень
20. Поради батькам, як зменшити ризик булінгу для своєї дитини Класні керівники Практичний психолог Березень
21. Перегляд відеороликів «Нік Вуйчич про булінг у школі», «Булінг у школі та як з ним боротися ». Класні керівники Соціальний педагог Березень
22. Консультативний пункт «Скринька довіри » Практичний психолог Протягом року
23. Круглий стіл для педагогічного колективу «Безпечна школа. Маски булінгу». Класні керівники Практичний психолог Квітень
Години спілкування на тему «Кібербулінг» Класні керівники Квітень
Тренінгове заняття «Як протистояти тиску та відстоювати власну позицію» учням 5-6 класів Практичний психолог Травень
Анкетуванняучнів 2-11 класів «Насильство в родині» Практичний психолог Травень
27. Спостереження за міжособистісною поведінкою здобувачів освіти; - опитування (анкетування) учасників освітнього процесу; - діагностика мікроклімату, згуртованості класних колективів та емоційних станів учнів; - дослідження наявності референтних груп та відторгнених в колективах; Практичний психолог Соціальний педагог Протягом року
28. Систематичне здійснення аналізу створення безпечного освітнього середовища для здобувачів освіти, навчальних ситуацій. Адміністрація Педагог-організатор Класоводи, класні керівники Протягом року
29. Підвищення кваліфікації педагогічних працівників з питань формування соціальних компетентностей та навичок запобігання та протидії булінгу. Педагогічний колектив Згідно графіка Протягом року (дистанційно)

Директор школи І.В.Шостак

ПОРЯДОК
реагування на випадки булінгу (цькування)

I. Загальні положення

1. Цей Порядок визначає механізм реагування на випадки булінгу (цькування) в закладах освіти всіх типів і форм власності, крім тих, які забезпечують здобуття освіти дорослих, у тому числі післядипломної освіти.

2. Терміни, використані у цьому Порядку, вживаються у таких значеннях:

кривдник (булер) - учасник освітнього процесу, в тому числі малолітня чи неповнолітня особа, яка вчиняє булінг (цькування) щодо іншого учасника освітнього процесу;

потерпілий (жертва булінгу) - учасник освітнього процесу, в тому числі малолітня чи неповнолітня особа, щодо якої було вчинено булінг (цькування);

спостерігачі - свідки та (або) безпосередні очевидці випадку булінгу (цькування);

сторони булінгу (цькування) - безпосередні учасники випадку: кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності).

Інші терміни вживаються у значеннях, наведених у Законах України «Про освіту», «Про соціальні послуги», «Про соціальну роботу з сім’ями, дітьми та молоддю», «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків», «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні».

3. Проявами, які можуть бути підставами для підозри в наявності випадку булінгу (цькування) учасника освітнього процесу в закладі освіти, є:

замкнутість, тривожність, страх або, навпаки, демонстрація повної відсутності страху, ризикована, зухвала поведінка;

неврівноважена поведінка;

агресивність, напади люті, схильність до руйнації, нищення, насильства;

різка зміна звичної для дитини поведінки;

уповільнене мислення, знижена здатність до навчання;

відлюдкуватість, уникнення спілкування;

ізоляція, виключення з групи, небажання інших учасників освітнього процесу спілкуватися;

занижена самооцінка, наявність почуття провини;

поява швидкої втомлюваності, зниженої спроможності до концентрації уваги;

демонстрація страху перед появою інших учасників освітнього процесу;

схильність до пропуску навчальних занять;

відмова відвідувати заклад освіти з посиланням на погане самопочуття;

депресивні стани;

аутоагресія (самоушкодження);

суїцидальні прояви;

явні фізичні ушкодження та (або) ознаки поганого самопочуття (нудота, головний біль, кволість тощо);

намагання приховати травми та обставини їх отримання;

скарги дитини на біль та (або) погане самопочуття; пошкодження чи зникнення особистих речей; вимагання особистих речей, їжі, грошей; жести, висловлювання, прізвиська, жарти, погрози, поширення чуток сексуального (інтимного) характеру або інших відомостей, які особа бажає зберегти в таємниці;

наявність фото-, відео- та аудіоматеріалів фізичних або психологічних знущань, сексуального (інтимного) змісту;

наявні пошкодження або зникнення майна та (або) особистих речей.

4. До булінгу (цькування) в закладах освіти належать випадки, які відбуваються безпосередньо в приміщенні закладу освіти та на прилеглих територіях (включно з навчальними приміщеннями, приміщеннями для занять спортом, проведення заходів, коридорами, роздягальнями, вбиральнями, душовими кімнатами, їдальнею тощо) та (або) за межами закладу освіти під час заходів, передбачених освітньою програмою, планом роботи закладу освіти, та інших освітніх заходів, що організовуються за згодою керівника закладу освіти, в тому числі дорогою до (із) закладу освіти.

Ознаками булінгу (цькування) є систематичне вчинення учасниками освітнього процесу діянь стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, в тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, а саме:

умисне позбавлення їжі, одягу, коштів, документів, іншого майна або можливості користуватися ними, перешкоджання в отриманні освітніх послуг, примушування до праці та інші правопорушення економічного характеру;

словесні образи, погрози, у тому числі щодо третіх осіб, приниження, переслідування, залякування, інші діяння, спрямовані на обмеження волевиявлення особи;

будь-яка форма небажаної вербальної, невербальної чи фізичної поведінки сексуального характеру, зокрема принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, прізвиська, образи, жарти, погрози, поширення образливих чуток;

будь-яка форма небажаної фізичної поведінки, зокрема ляпаси, стусани, штовхання, щипання, шмагання, кусання, завдання ударів;

інші правопорушення насильницького характеру.

5. Суб’єктами реагування у разі настання випадку булінгу (цькування) в закладах освіти (далі - суб’єкти реагування) є:

служба освітнього омбудсмена;

служби у справах дітей;

центри соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді;

органи місцевого самоврядування;

керівники та інші працівники закладів освіти;

засновник (засновники) закладів освіти або уповноважений ним (ними) орган;

територіальні органи (підрозділи) Національної поліції України.

Суб’єкти реагування на випадки булінгу (цькування) в закладах освіти діють в межах повноважень, передбачених законодавством та цим Порядком.

6. Суб’єкти реагування здійснюють заходи, спрямовані на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти згідно з Планом заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти, затвердженим центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.

7. Педагогічні (науково-педагогічні) та інші працівники закладу освіти у разі, якщо вони виявляють булінг (цькування), зобов’язані:

вжити невідкладних заходів для припинення небезпечного впливу;

за потреби надати домедичну допомогу та викликати бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги для надання екстреної медичної допомоги;

звернутись (за потреби) до територіальних органів (підрозділів) Національної поліції України;

повідомити керівника закладу освіти та принаймні одного з батьків або інших законних представників малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування).

II. Подання заяв або повідомлень про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти

1. Учасники освітнього процесу можуть повідомити про випадок булінгу (цькування), стороною якого вони стали або підозрюють про його вчинення стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу або про який отримали достовірну інформацію, керівника закладу освіти або інших суб’єктів реагування на випадки булінгу (цькування) в закладах освіти.

У закладі освіти заяви або повідомлення про випадок булінгу (цькування) або підозру щодо його вчинення приймає керівник закладу.

Повідомлення можуть бути в усній та (або) письмовій формі, в тому числі із застосуванням засобів електронної комунікації.

2. Керівник закладу освіти у разі отримання заяви або повідомлення про випадок булінгу (цькування):

невідкладно у строк, що не перевищує однієї доби, повідомляє територіальний орган (підрозділ) Національної поліції України, принаймні одного з батьків або інших законних представників малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування);

за потреби викликає бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги для надання екстреної медичної допомоги;

повідомляє службу у справах дітей з метою вирішення питання щодо соціального захисту малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування), з’ясування причин, які призвели до випадку булінгу (цькування) та вжиття заходів для усунення таких причин;

повідомляє центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді з метою здійснення оцінки потреб сторін булінгу (цькування), визначення соціальних послуг та методів соціальної роботи, забезпечення психологічної підтримки та надання соціальних послуг;

скликає засідання комісії з розгляду випадку булінгу (цькування) (далі - комісія) не пізніше ніж упродовж трьох робочих днів з дня отримання заяви або повідомлення.

III. Склад комісії, права та обов’язки її членів

1. Склад комісії затверджує наказом керівник закладу освіти.

Комісія виконує свої обов’язки на постійній основі.

2. Склад комісії формується з урахуванням основних завдань комісії.

Комісія складається з голови, заступника голови, секретаря та не менше ніж п’яти її членів.

До складу комісії входять педагогічні (науково-педагогічні) працівники, у тому числі практичний психолог та соціальний педагог (за наявності) закладу освіти, представники служби у справах дітей та центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді.

До участі в засіданні комісії за згодою залучаються батьки або інші законні представники малолітніх або неповнолітніх сторін булінгу (цькування), а також можуть залучатися сторони булінгу (цькування), представники інших суб’єктів реагування на випадки булінгу (цькування) в закладах освіти.

3. Головою комісії є керівник закладу освіти.

Голова комісії організовує її роботу і відповідає за виконання покладених на комісію завдань, головує на її засіданнях та визначає перелік питань, що підлягають розгляду.

Голова комісії визначає функціональні обов’язки кожного члена комісії. У разі відсутності голови комісії його обов’язки виконує заступник голови комісії.

У разі відсутності голови комісії та заступника голови комісії обов’язки голови комісії виконує один із членів комісії, який обирається комісією за поданням її секретаря.

У разі відсутності секретаря комісії його обов’язки виконує один із членів комісії, який обирається за поданням голови комісії або заступника голови комісії.

4. Секретар комісії забезпечує підготовку проведення засідань комісії та матеріалів, що підлягають розгляду на засіданнях комісії, ведення протоколу засідань комісії.

5. Член комісії має право:

ознайомлюватися з матеріалами, що стосуються випадку булінгу (цькування), брати участь у їх перевірці;

подавати пропозиції, висловлювати власну думку з питань, що розглядаються;

брати участь у прийнятті рішення шляхом голосування;

висловлювати окрему думку усно або письмово;

вносити пропозиції до порядку денного засідання комісії.

6. Член комісії зобов’язаний:

особисто брати участь у роботі комісії;

не розголошувати стороннім особам відомості, що стали йому відомі у зв’язку з участю у роботі комісії, і не використовувати їх у своїх інтересах або інтересах третіх осіб;

виконувати в межах, передбачених законодавством та посадовими обов’язками, доручення голови комісії;

брати участь у голосуванні.

IV. Порядок роботи комісії

1. Метою діяльності комісії є припинення випадку булінгу (цькування) в закладі освіти; відновлення та нормалізація стосунків, створення сприятливих умов для подальшого здобуття освіти у групі (класі), де стався випадок булінгу (цькування); з’ясування причин, які призвели до випадку булінгу (цькування), та вжиття заходів для усунення таких причин; оцінка потреб сторін булінгу (цькування) в соціальних та психолого-педагогічних послугах та забезпечення таких послуг.

2. Діяльність комісії здійснюється на принципах:

законності;

верховенства права;

поваги та дотримання прав і свобод людини;

неупередженого ставлення до сторін булінгу (цькування);

відкритості та прозорості;

конфіденційності та захисту персональних даних;

невідкладного реагування;

комплексного підходу до розгляду випадку булінгу (цькування);

нетерпимості до булінгу (цькування) та визнання його суспільної небезпеки.

Комісія у своїй діяльності забезпечує дотримання вимог Законів України «Про інформацію», «Про захист персональних даних».

3. До завдань комісії належать:

збір інформації щодо обставин випадку булінгу (цькування), зокрема пояснень сторін булінгу (цькування), батьків або інших законних представників малолітніх або неповнолітніх сторін булінгу (цькування); висновків практичного психолога та соціального педагога (за наявності) закладу освіти; відомостей служби у справах дітей та центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді; експертних висновків (за наявності), якщо у результаті вчинення булінгу (цькування) була завдана шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого; інформації, збереженої на технічних засобах чи засобах електронної комунікації (Інтернет, соціальні мережі, повідомлення тощо); іншої інформації, яка має значення для об’єктивного розгляду заяви;

розгляд та аналіз зібраних матеріалів щодо обставин випадку булінгу (цькування) та прийняття рішення про наявність/відсутність обставин, що обґрунтовують інформацію, зазначену у заяві.

У разі прийняття рішення комісією про наявність обставин, що обґрунтовують інформацію, зазначену у заяві, до завдань комісії також належать:

оцінка потреб сторін булінгу (цькування) в отриманні соціальних та психолого-педагогічних послуг та забезпечення таких послуг, в тому числі із залученням фахівців служби у справах дітей та центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді;

визначення причин булінгу (цькування) та необхідних заходів для усунення таких причин;

визначення заходів виховного впливу щодо сторін булінгу (цькування) у групі (класі), де стався випадок булінгу (цькування);

моніторинг ефективності соціальних та психолого-педагогічних послуг, заходів з усунення причин булінгу (цькування), заходів виховного впливу та корегування (за потреби) відповідних послуг та заходів;

надання рекомендацій для педагогічних (науково-педагогічних) працівників закладу освіти щодо доцільних методів здійснення освітнього процесу та інших заходів з малолітніми чи неповнолітніми сторонами булінгу (цькування), їхніми батьками або іншими законними представниками;

надання рекомендацій для батьків або інших законних представників малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування).

4. Формою роботи комісії є засідання, які проводяться у разі потреби. Дату, час і місце проведення засідання комісії визначає її голова.

5. Засідання комісії є правоможним у разі участі в ньому не менш як двох третин її складу.

6. Секретар комісії не пізніше вісімнадцятої години дня, що передує дню засідання комісії, повідомляє членів комісії, а також заявника та інших заінтересованих осіб про порядок денний запланованого засідання, дату, час і місце його проведення, а також надає/надсилає членам комісії та зазначеним особам необхідні матеріали в електронному або паперовому вигляді.

7. Рішення з питань, що розглядаються на засіданні комісії, приймаються шляхом відкритого голосування більшістю голосів від затвердженого складу комісії. У разі рівного розподілу голосів голос голови комісії є вирішальним.

8. Під час проведення засідання комісії секретар комісії веде протокол засідання комісії за формою згідно з додатком до цього Порядку, що оформлюється наказом керівника закладу освіти.

9. Особи, залучені до участі в засіданні комісії, зобов’язані дотримуватись принципів діяльності комісії, зокрема не розголошувати стороннім особам відомості, що стали їм відомі у зв’язку з участю у роботі комісії, і не використовувати їх у своїх інтересах або інтересах третіх осіб.

Особи, залучені до участі в засіданні комісії, під час засідання комісії мають право:

ознайомлюватися з матеріалами, поданими на розгляд комісії;

ставити питання по суті розгляду;

подавати пропозиції, висловлювати власну думку з питань, що розглядаються.

10. Голова комісії доводить до відома учасників освітнього процесу рішення комісії згідно з протоколом засідання та здійснює контроль за їхнім виконанням.

11. Строк розгляду комісією заяви або повідомлення про випадок булінгу (цькування) в закладі освіти та виконання нею своїх завдань не має перевищувати десяти робочих днів із дня отримання заяви або повідомлення керівником закладу освіти.

Булінг. Пам’ятка для дитини

Дорогий учню,тут ти зможеш прочитати як діяти, коли тебе ображають, цькують інші діти. Або коли коїться щось схоже на це.

Насамперед нагадаю про Конвенцію ООН про права дитини. Цей особливий документ було прийнято 191 країною світу, Україною також! Більш ніж у сорока статтях Конвенції викладені права, які має КОЖНА ДИТИНА. Зараз ми пригадаємо лише деякі з них:

Кожна дитина має право на життя

Всі діти є рівні у правах

Всі діти мають право на любов та піклування

Всі діти мають право на захист від усіх форм дискримінації

Всі діти мають право на збереження індивідуальності

Всі діти мають право вільно висловлювати свої погляди

Всі діти мають право на вільне спілкування

У цій Конвенції ще багато різних чудових положень, але тобі треба на сам перед пам’ятати саме ці. Бо вони дають тобі право захищати себе у будь-яких обставинах та від будь-яких дій. Тоді, коли порушується твій спокій, коли тебе ображають, обзивають, принижують, застосовуютьфізичнідіїабопогрожують.

Пам’ятай, що ти маєш право захищати себе та свою гідність завжди. І коли це сварка з другом або якесь непорозуміння з однокласником, що буває часом у всіх. І коли негативна увага та дії щодо тебе тривають уже деякий час. Та якщо у першому випадку ти можеш вирішити проблему самотужки, то в другомутобіобов’язковопотрібнозвернутися за допомогою. Бо без втручаннядорослихцюситуаціювирішитимайженеможливо та небезпечно.

Отже, перший крок у боротьбі з цькуванням – звернутися за допомогою. До кого? Насамперед до батьків. Якщо з деяких причин ти не можеш цього зробити, поміркуй, хто з дорослих може тобі допомогти. Це можуть бути старші брати або сестри, бабусі чи дідусі, хрещені батьки, родичі тощо. Тобто ті дорослі люди, яким ти довіряєш. Саме цьому дорослому потрібно розповісти усю твою історію. Від початку, від першої негативної дії щодо тебе. З усіма подробицями, як би не було соромно та гірко.

По-друге, ніякої самодіяльності. Якщо тебе цькують, діяти у відповідь треба законним шляхом. Усі учасники цих подій будуть відповідати за свої вчинки згідно з законом. Навіть діти, бо з 14 років вони вважаються частково дієздатними і можуть нести покарання за свої дії. В іншому випадку за дітей несуть відповідальність батьки. Тому намагайся не мститися або вирішувати проблему самотужки, як у кіно чи книжці. Твої необдумані дії можуть привести до небажаних наслідків. І знов таки, перед законом несуть відповідальність усі учасники конфлікту, і ти також.

Що ти можеш зробити корисного для себе в рамках закону – вести щоденник булінгу, поки ситуація вирішується. Тобто записувати, коли, хто і що робив тобі або проти тебе. Які свідки були довкола, хто чув та бачив ці ситуації. Це буде така собі добірка свідоцтв цькування. Деякі спеціалісти радять починати вести такий щоденник, як тільки ти помітив прояви цькування щодо себе. Але, як на мене, про це треба відмовляти «своїм» дорослим. Те, що ми обговорили вище. А потім вже буде видно, чи знадобиться той щоденник взагалі.

По-третє, як би тобі не було сумно, соромно або зле, не відмовляйся від допомоги психолога. Це той спеціаліст, який допомагає людям, що потрапили у важку ситуацію. Психолог допоможе розібратися в твоїх емоціях, яких дуже багато, вони усі різні і такі сильні, що це може лякати. Ця людина підкаже, як впоратися з негативним досвідом, що залишився після цькування. Допоможе врівноважити твій внутрішній стан. Навчить, як поводитися, щоб не допустити такої ситуації у подальшому, або як припинити цькування якомога раніше. Нагадаю, що робота з психологом є конфіденційною. Тобто навіть батьки не будуть знати, про що ви говорите з психологом, без твого дозволу. Виняток – факти, що свідчать про загрозу твоєму життю.

Ще один важливий момент: якщо це можливо, не зустрічайся та не спілкуйся зі стороною кривдника без батьків або дорослих, які на твоєму боці. У таких ситуаціях, без свідків, можливі погрози або провокації, що можуть призвести до небажаних дій з твого боку.

Наступна порада – по можливості не відмовляйся від своїх інтересів поза школою. Тобто не кидай відвідування улюбленого гуртка або секції, підтримуй домашні традиції, спілкуйся з друзями. Пам’ятай, школа – це не все твоє життя. Є ще багато місць, де тебе чекають, люблять та підтримують. А наші улюблені справи заряджають нас силою та дають наснагу.

Головне, що ти повинен пам'ятати завжди, – ти маєш право захищати себе, свою гідність та своє життя у будь-якій ситуації! Але захист – це не завжди відповідь на образу чи влучна здача у бійці. Іноді захистити себе – це заявити про своє невдоволення та дискомфорт, моральний чи фізичний. І чим раніше ти про це скажеш, тим легшими будуть наслідки. Не соромся просити поради або допомоги! Ти маєш право на це!

І ще пам’ятай: тині в чому не винен! Просто так склалася ситуація. Так іноді буває, на жаль.

До речі, у кожній школі є шкільний офіцер поліції. Його контакти розміщені на шкільному інформаційному стенді. До офіцера поліції діти можуть звертатися конфіденційно у разі якихось негараздів.

Також в Україні працює національна дитяча «гаряча» лінія:

116 111 (з мобільних)

0 800 500 225 (зі стаціонарних)

Ти завжди можеш звернутися сюди за допомогою.

V

ЗАТВЕРДЖЕНО

наказом директора

Ядутинської ЗОШ І-ІІІ ступенів

від 07.09.2020 № 75

Процедура подання учасниками освітнього процесу заяв про випадок булінгу (цькування) та їх розгляд вЯдутинської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Усі учасники освітнього процесу у разі виявлення випадків булінгу (цькування), учасниками або свідками якого вони стали, або підозрюють про його вчинення по відношенню до інших осіб за зовнішніми ознаками, або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб, в обов’язковому порядку протягом дня повідомляють директора школи у письмовій формі – заява.

Булінг (цькування), тобто діяння учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого (Стаття 173-4 .Кодекс України про адміністративні правопорушення).

Типовими ознаками булінгу (цькування) є:

- систематичність (повторюваність) діяння;

- наявність сторін — кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності);

- дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.

Оформлення, поданнязаяв (зразокдодається).

Заявазаповнюєтьсядержавноюмовою, розбірливим почерком. Виправлення не допускаються. У заявінеобхідновказати:

- прізвище, ім’я, по батьковізаявника, адресу фактичного проживання, контактний телефон;

- навести розгорнутийвикладфактівщодовиявленихвипадківбулінгу (цькування);

- зазначити дату подання заяви та підписатиособисто.

1. Заявникамиможуть бути здобувачіосвіти, їх батьки/законніпредставники, працівникиосвітнього закладу та інші особи.

2. Розгляд та неупередженез’ясуванняобставинвипадківбулінгу (цькування) здійснюєтьсявідповідно до поданихзаявникамизаяв.

3. Прийом та реєстраціюподанихзаявздійснює практичний психолог.

4.Заяви реєструютьсяв окремомужурналіреєстрації.

5. Розглядзаявздійснюєкерівник установи з дотриманнямконфіденційності.

Розглядзаявщодовипадківбулінгу (цькування)

1. За заявою керівник установи видає рішення про проведення розслідування випадків булінгу (цькування) із визначенням уповноважених осіб не пізніше 3-ох робочих днів з дати прийняття заяви.

2. У складі комісії педагогічні працівники (у томі числі психолог, соціальний педагог), батьки постраждалого та булера, керівник установи та інші зацікавлені особи.

3. Комісія у своїйдіяльностікеруєтьсязаконодавствомУкраїни та іншиминормативними документами і актами.

4. З метою розслідування випадків булінгу (цькування) уповноважені особи мають право вимагати письмові пояснення та матеріали у сторін.

5. Розслідування випадку булінгу (цькування) уповноваженими особами здійснюється упродовж 10-ти робочих днів з дати прийняття заяви.

6. Якщо Комісія визначила, що це був булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварка, (відповідні дії носять систематичний характер), то керівник установи зобов’язаний повідомити уповноважені органи Національної поліції (ювенальна поліція) та служби у справах дітей.

7. У разі, якщо комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згодний з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України із заявою, про що керівник установи має повідомити постраждалого.

8. Рішення комісії приймаються більшістю її членів та реєструються в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з оригіналами підписів всіх членів комісії.

9. Потерпілий чи його/її представник можуть звертатися відразу до уповноважених органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та служби у справах дітей з повідомленням про випадки булінгу (цькування). 10. Батьки зобов’язані виконувати рішення та рекомендації Комісії.

VI

ЯДУТИНСЬКА ЗОШ І – ІІІ СТУПЕНІВ

НАКАЗ

7 вересня 2020 року №75

Про створення комісії та затвердження

Плану на запобігання та протидію

булінгу (цькуванню) в установі

На виконання Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)», затвердженого 18.12.2018 № 2657-VІІІ, листа Міністерства освіти і науки України від 29.01.2019 року № 1/11-881 «Рекомендації для закладів освіти щодо застосування норм Закону України» та з метою своєчасного вжиття заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу,

НАКАЗУЮ:

1. Призначити заступника директора з виховної роботи Леміш Т.С. відповідальною на запобігання та протидію булінгу (цькуванню).

2. Створити комісію з розгляду випадків булінгу у складі:

2.1. Шостак І.В. – директор школи, голова комісії;

2.2. Леміш Т.С. – заступник з виховної роботи, член комісії;

2.3. Шаповал А.В. – практичний психолог, соціальний педагог, член комісії;

2.4. Батько/мати учня з яким стався випадок булінгу, член комісії;

2.5. Класний керівник – в якому стався випадок булінгу, член комісії.

3. Затвердити порядок реагування на встановлені випадки булінгу (цькування) в школі та відповідальність осіб, причетних до цього.

4. Затвердити процедуру подання учасниками освітнього процесу заяв про випадки булінгу (цькуванню) в установі.

5. Затвердити план заходів на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в школі.

6. Контроль за виконанням даного наказу залишаю за собою.

Директор школи І.В.Шостак

VII

ЗАТВЕРДЖЕНО

наказом директора

Ядутинської ЗОШ І-ІІІ ступенів

від 07.09.2020 № 75

План заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню)

в Ядутинській ЗОШ І-ІІІ ступенів

Найменування завдання Найменування заходів Відповідальні за виконання Цільова аудиторія Строк виконання
1.Сприяння запобіганню та протидії булінгу в закладі освіти І.інформаційно-просвітницька діяльність серед учасників освітнього процесу. Директор школи Вчителі Вересень
1.Контроль стану попередженнявипадківбулінгу (нарада при директору).
2.Забезпечення створення у закладі освіти безпечного освітнього середовища 3.Професійний розвиток та підвищення кваліфікації педагогічних працівників 2.Висвітлення на сайті школи правил для учнів, план заходів спрямованих на запобігання та протидію булінгу та процедуру подання заяв учасниками освітнього процесу на випадок булінгу в школі. Психолог Учасники освітнього процесу Вересень
3.Виступ на педраді «Порядок реагування на випадкибулінгу у закладіосвіти.» психолог Вчителі Вересень
4.Вивченнязаконодавчихдокументів, практик протидіїцькуванню. Вчителі Постійно
5.Тижденьпротидіїпоширеннябулінгусередучасниківосвітньогопроцесу Психолог, соц.педагог, ЗВР, класоводи, кл.керівники Всі учасники освітнього процесу Листопад
6.Круглийстіл з педагогічнимколективом «Безпечна школа. Маски булінгу». ЗВР, психолог Вчителі Грудень
7. Перегляд відео-презентації«Булінг! Як його розпізнати?». Психолог, соц..педагог Учні 5-11 кл. Січень
8.Інформуваннябатьків про булінг та йоговиди. Виступ-презентація на загальношкільнійбатьківськійконференції. Психолог Батьки Лютий
9.Перегляд відео-презентацій «Булінг у школі. Як йогорозпізнати. Кібербулінгабоагресія в інтернеті: способирозпізнавання та захистдитини» з учнями1-4-х класів Класоводи, психолог Учні 1-4 класів Березень
10.Виготовленнястіннівки з учнями на тему «Що ми знаємо про булінг» психолог Учні Травень
11. Інформаційна виставка у бібліотеці «Булінг. Міфи та реальність» Бібліотекар Учасники освітнього процесу Протягом року
12.Порадидітям «Алгоритм дій у разівиявленняпроявівбулінгу (протиправнихдій). Психолог, соц..педагог Учні Протягом року
ІІ.Профілактична діяльність спрямована на запобігання булінгу.
1. Засідання методичних об’єднань класних керівників на тему «Протидіябулінгу в учнівськомуколективі ». Керівник МО, психолог Вчителі Жовтень
2. Організація та проведення годин спілкування з питань попередження та запобігання булінгу, превентивного виховання, формування загальнолюдських моральних цінностей (тренінгових занять, тематичних квестів, психологічних ігор, дискусій, розмов по колу, «круглих столів», бесід, ситуативно-рольових ігор тощо). Класоводи Класні керівники Учасники освітнього процесу Протягом року
3. Заняття з елементами тренінгу: «Спілкування з однолітками», «Як протистояти тиску однолітків», «Підліткові компанії», «Профілактика булінгу в учнівському середовищі» «Вчимося безпечної поведінки в інтернеті». Соціальний педагог, психолог 5-11 класи Протягом року
4. Уроки відвертогоспілкування «Змінюй в собінегативнеставлення до інших», «Допоможисобірятуючиінших», «Стережись! Щопосієш те й пожнеш», «Про стосунки в учнівськомусередовищі». Класні керівники 1-4 класи 5-11 класи Протягом року
5.Міні-тренінг «Як навчитидітейбезпечноїповедінки в мережіІнтернет». Класоводи 1-4 класи І семестр
6.Конкурс есе на тему «Як довіряти і бути вдячниміншим». Учителі української мови 8-11 класи Січень
7.Майстер – клас «Павутинкадружби». Педагог організатор 1-4 класи Березень
8.Учнівськаконференція «Думки молоді на тему «Як подолатибулінг». Педагог організатор, психолог 5-11 класи Квітень
ІІІ. Координація діяльності та взаємодії між закладами освіти та іншими суб’єктами реагування на випадки булінгу.
Проведення тематичних бесід, відеолекцій, тренінгових занять щодо запобігання та протидії булінгу, формування моральних цінностей за участю громадських організацій та провідних спеціалістів. Заступник директора з ВР,педагог-організатор, класоводи, класні керівники психолог Учасники освітнього процесу Протягом року
IV. Вжиття заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти у випадку вчинення булінгу.
Розробити алгоритм реагування на випадки булінгу, алгоритм подання та розгляду заяв про вчинення булінгу. Директор Вересень
Продовжувати вести Журнал облікузвернень та повідомлень про жорстокеповодження з дітьмиабозагрозуйоговчинення. Психолог Протягом року
Залучення уповноважених підрозділів територіальних органів, служби у справах дітей, центрів соціальних служб для дітей сімї та молоді до реагування на випадки булінгу та розгляду відповідних заяв. Директор За потреби
І.Розроблення та затвердження плану заходів спрямованих на запобігання та протидію булінгу у закладі освіти. Директор, психолог Серпень
ІІ. Моніторинг виконання плану заходів по протидії булінгу.
1.Діагностування рівня напруги, тривожності в учнівських колективах: – спостереження за міжособистісною поведінкою здобувачів освіти; – опитування (анкетування) учасників освітнього процесу; – психологічні діагностики мікроклімату, згуртованості класних колективів та емоційних станів учнів; – соціальне дослідження наявності референтних груп та відторгнених в колективах; – визначення рівня тривоги та депресії учнів. Адміністрація Психолог, соц..педагог, класні керівники Усі учасники освітнього процесу Кожного семестру та за потреби
2.Систематичнездійсненняаналізуствореннябезпечногоосвітньогосередовища для здобувачівосвіти, навчальнихситуацій. Адміністрація Педагогорганізатор Класоводи, класнікерівники Протягом року
1.Підвищення кваліфікації педагогічних працівників з питань формування соціальних компетентностей та навичок запобігання та протидії булінгу. Педагогічні працівники Згідно графіка Протягом року(дистанційно)
Кiлькiсть переглядiв: 208

Коментарi